FANDOM

2656409314 0a57196a2d

Kościół św. Marii

1413297704 1e50bf305c

Yate - Droga donikąd

Yate - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Gloucestershire na południowym zachodzie wzgórz Cotswold. Położona jest na na zachód od mniejszego miasta Chipping Sodbury, z którym stanowi konurbację. W r. 2001 miasto liczyło 21 789 mieszkańców. Szczyt rozwoju miasta przypada na lata sześćdziesiąte XX w. w ramach programu budowy nowych miast.

Historia

Pierwsza wzmianka o Yate pochodzi z roku 770; miasto wymienione jest również w Domesday Book z r. 1086. Nazwa miasta pochodzi od saksońskiego słowa Gete oznaczającego "bramę do lasu". W czasach saksońskich i w średniowieczu większa część obecnego miasta porośnięta była lasem. W XV w. przebudowano kościół parafialny św. Marii. Do rozwoju miasta przyczyniło się oddanie do użytku linii kolejowej w r. 1844. Stację zamknięto w ramach reformy kolei w r, 1965 (tzw. Beeching Axe), otwarto jednak ponownie w r. 1989. W roku 1960 zapadła decyzja o rozbudowie Yate w ramach planu New Towns; dalsza rozbudowa nastąpiła w ostatniej dekadzie XX w.

Varia

Miasto dysponuje dużą ilością przestrzeni otwartej zwanej The Common, na której znajduje się nieużywana droga dwupasmowa zwana lokalnie "drogą donikąd" (ang. The Road to Nowhere). Jest ona częścią z niedokończonej a następnie porzuconej budowy obwodnicy miasta.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki