FANDOM

Yarmouth Castle

Zamek w Yarmouth

Entrance to Yarmouth Pier

Wejście na molo

Yarmouth – miasto w Wielkiej Brytanii, w AngliaAnglii w hrabstwie Wight. Miasto położone jest na wyspie Wight, w jej zachodniej części, nad cieśniną Solent i rzeką Yar (jedną z dwóch na wyspie o tej nazwie) u jej ujścia. Zamieszkuje je 855 osób.

Historia

Miasto jest jedną z najstarszych miejscowości na wyspie; pierwszy zapis o osadzie pochodzi z roku 991 i dotyczy podatku danegeld, ściąganego przez duńskich najeźdźców. Miasto nazywało się wtedy Eremue, co oznacza "błotniste ujście". W Domesday Book pojawia się nazwa Ermud. Początek miastu dali Normanowie, wytyczona przez nich siatka ulic jest utrzymana do dzisiaj. Pod koniec XIII wieku liczba ludności przekroczyła 250 i Yarmouth zyskało prawo do własnego deputowanego w parlamencie. W roku 1584 przywilej ten wzrósł do dwóch posłów i był utrzymany aż do roku 1832. Miasto przeżyło upadek w XIV wieku, częściowo za sprawą czarnej śmierci, która zabiła 1/3 mieszkańców miasta. Ponadto król Ryszard III nałożył na Yarmouth obowiązek wysłania mężczyzn i sprzętu na wojnę z Francją. Miasto na dodatek nękały ustawiczne ataki Francuzów, dlatego król Henryk VIII nakazał zbudowanie w mieście zamku. W r. 1876 w mieście wybudowano molo i jest to do dziś najdłuższe drewniane molo w Anglii.

Transport

Jarmouth jest połączone promem z Lymington w hrabstwie Hampshire. Z Newport w centrum wyspy łączy je linia autobusowa nr 7.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki