Fandom

Wielka Brytania

Wybrzeże Jurajskie

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
799px-Gad cliff dorset.jpg

Fragment wybrzeża jurajskiego

Wybrzeże Jurajskie (ang. Jurassic Coast) – fragment północnego wybrzeża Kanału La Manche będącego zarazem fragmentem południowej linii brzegowej Anglii. Miejsce to znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Położenie

Wybrzeże Jurajskie rozciąga się od Orcombe Point w pobliżu Exmouth we wschodniej części hrabstwa Devon aż do Old Harry Rocks w pobliżu Swanage we wschodniej części hrabstwa Dorset. Łączna długość wybrzeża wynosi 153 km. Najwyżej położonym punktem na Wybrzeżu Jurajskim i jednocześnie na całym południowym wybrzeżu Anglii jest Golden Cap o wysokości 191 m.

Geologia

Wybrzeże Jurajskie składa się z klifów będących utworami triasu, jury i kredy z ery mezozoicznej, sprzed 180 milionów lat. Wybrzeże odznacza się bogactwem unikalnych utworów geologicznych, będących przykładem różnorodności form krajobrazowych – np. naturalny łuk przy Durdle Door, utworami z piaskowca, m.in. Lulwash Cove oraz wyspa Portland.

Historia

W okresie II wojny światowej kilka odcinków wybrzeża przeszło na własność armii. W Portland umiejscowiono jedną z największych baz Royal Navy, zamkniętą w latach powojennych. Inna baza wojskowa w Bovington jest używana do dziś, w związku z czym znaczna część wybrzeża jest tylko częściowo dostępna dla ruchu turystycznego.

Turystyka

Piękno krajobrazu wybrzeża powoduje, że jest ono popularnym celem turystycznym. Wzdłuż wybrzeża prowadzi południowo-zachodnia część pieszego szlaku turystycznego South West Coast Path. Baza hotelowa znajduje się w takich miastach jak Weymouth, Exmouth, Sidmouth, poza tym działa tu rozwinięta sieć pól namiotowych i kempingów. Centrum informacji turystycznej i obsługi ruchu turystycznego World Heritage Coast Centre znajduje się w Weymouth.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki