FANDOM

EnglandWorcestershire.png

Worcestershire (wym. /ˈwʊstəʃər/) - hrabstwo niemetropolitarne w zachodniej Anglii. Zostało stworzone w r. 1998, jest zatem jednym z nałmłodszych hrabstw angielskich. Wyodrębniono je z terytorium hrabstwa Hereford and Worcester. Największym miastem i ośrodkiem administracyjnym jest Worcester, od którego pochodzi też nazwa hrabstwa. Hrabstwo liczy 1 741 km² a zamieszkuje je 555 900 osób (dane z r. 2001).

Położenie

Hrabstwo graniczy z Herfordshire, Shropshire, Staffordshire, West Midlands, Warwickshire i Gloucestershire. Na zachodzie hrabstwa znajdują się wzgórza Malvern Hills z miastem uzdrowiskowym Malvern. Południowa część poożona jest na wzgórzach Cotswold. Dwie największe rzeki hrabstwa to Severn i Avon. Hrabstwo ma charakter wiejski, zwłaszcza na południu. Największe ośrodki to Malvern, Pershore, Evesham i Redditch.

Historia

Na terenie obecnego hrabstwa miały miejsce dwie ważne bitwy: Bitwa pod Evesham (4 sierpnia 1265) w której poległ Simon de Monfort oraz największa i najważniejsza bitwa angielskiej wojny domowej - bitwa pod Worcester (1651). W XIX w. Worcester był ośrodkiem produkcji rękawiczek, Kidderminster trudnił się wytwarzaniem dywanów, w Redditch wyspecjalizowano się w produkcji igieł. Od czasów rzymskich w Droitwich Spa wytwarzano sól z solanek a przez miasto przebiegała jedna z najważniejszych dróg tamtych czasów. W hrabstwie wychodzi najstarsza angielska nieprzerwanie drukowana gazeta - Berrow's Journal, a jej pierwszy numer ukazał się w r. 1690.

Gospodarka

Obecnie hrabstwo charakteryzuje wypracowany od wieków profil rolniczo-przemysłowy. W r. 2003 przychód regionu wynosił 7 514 mln funtów, z czego na rolnictwo przypada 182, na przemysł 1 952 a na sektor usług 5 380 mln[1]. Na terenie hrabstwa dominuje sadownictwo, hodowanych jest wiele odmian jabłoni i grusz, również specyficzne dla regionu (np. Worcester Pearmain).

Przypisy

  1. Regional GVA

Więcej z Fandomu

Losowa wiki