FANDOM

William I of England.jpg

Wilhelm Zdobywca

Wilhelm I Zdobywca, zwany również Wilhelmem Bękartem, ur. ok. 1028 w Falaise, zm. 9 września 1087 w Rouen - nieślubny syn księcia Normandii Roberta Wspaniałego. Król Normandii i Anglii.

Dzieciństwo i młodość

Dokładna data urodzenia nie jest znana. Był drażliwy na punkcie swego nieślubnego pochodzenia. Już w dzieciństwie został przez swojego ojca wyznaczony następcą tronu, gdyż Robert nie posiadał legalnego potomstwa. Po śmierci swego ojca (na pielgrzymce) został księciem Normandii jako Wilhelm II. Był to okres chaosu w państwie; król Francji Henryk I zainteresowany był osłabieniem Normandii. Po uzyskaniu pełnoletniości Wilhelm doszedł do porozumienia z Henrykiem I, który w r. 1042 pasował Wilhelma na rycerza. W tym okresie rozpoczęło się sprawowanie rządów osobistych. W 1047 r. musiał stawić czoła spiskowi zbuntowanych Normandczyków ze wschodu. Dzięki ostrzeżeniu błazna Wilhelm zdołał zbiec do Falaise. Stamtąd namówił Henryka do przeciwstawienia się buntownikom. Odpór udał się i Wilhelm mógł czuć się królem Normandii.

Normandia

Wbrew woli papieża Leona IX (z uwagi na zbyt bliskie pokrewieństwo) zawarł małżeństwo z córką hrabiego Flandrii Matyldą, co pogorszyło stosunki Normandii z Watykanem. Na dodatek popierał w kościele nurty reformatorskie, co osłabiło jeszcze bardziej kontakty z papieżem. Tymczasem doszło do zerwania sojuszu z Francją, która z coraz większym niepokojem obserwowała wzrost potęgi sprawnie rządzonego państwa. Doszło do kilku buntów i bitew. Sytuacja poprawiła się dopiero po roku 1060, kiedy zmarli jego najwięksi wrogowie - król Henryk I i hrabia Godfryd II. W takiej sytuacji pojawiła się możliwość zdobycia Anglii.

Podbój Anglii

Na początku roku 1066 zmarł król Anglii Edward Wyznawca. Wilhelm, który zainteresowany był koroną Anglii, przerwał łowy i rozpoczął odpowiednie zabiegi, w tym przypomnienie aktualnemu królowi Anglii Harolda Godwinsona o rzekomo złożonej obietnicy poparcia jego starań w dążeniu do objęcia tronu. Po nieudanym poselstwie do Anglii uzyskuje poparcie kardynała Hildebranda i w konsekwencji papieża do podboju Anglii. Papież daruje mu relikwie i chorągiew świętego Piotra. Wilhelm zbudował niezwłocznie flotę gotową przeprawić się za kanał La Manche. Liczyła ona ok. 700 okrętów zdolnych przewieźć ok 7 tys. osób - piechotę i rycerzy. Mianowawszy swym następcą syna Roberta, wyrusza na wyprawę. Po okresie niepomyślnej pogody atak rozpoczął się z 27 na 28 września lądowaniem w okolicy Hastings. Pierwsza bitwa odbyła się 13 października w okolicy Hastings i była to potyczka zwycięska dla Wilhelma. Nastąpił okres ujarzmiania kraju, głównie jego południa: Dover, Canterbury. Wilhelm wkroczył do Londynu i 25 grudnia został koronowany.

Rządy w Anglii

Rządy Wilhelma Zdobywcy były czymś do tej pory niespotykanym w Anglii. Po zastąpieniu klasy możnowładczej swoimi ludźmi, rozpoczął się okres nakładania bardzo wysokich podatków na miejscową ludność, konfiskowania dóbr ziemskich. Wprowadzono istniejący w Europie rozwinięty system feudalny. Wilhelm dokonał dokładnego obliczenia wartości kraju, wysyłając rachmistrzów, którzy sporządzili Domesday Book.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki