FANDOM

EnglandLondon

Wielki Londyn (ang. Greater London) – obszar administracyjny w Anglii o powierzchni 1595 km², obejmujący miasto Londyn i przedmieścia. Utworzony w 1965 roku. Obejmuje on City oraz 32 dzielnice (gminy miejskie, ang. borough). Dwanaście spośród nich wraz z City tworzy Londyn Wewnętrzny (Inner London), natomiast dwadzieścia pozostałych Londyn Zewnętrzny (Outer London). Wielki Londyn ma obecnie status jednego z 9 regionów, na które podzielone jest Anglia i traktowany jest również jako hrabstwo ceremonialne. Choć tworzy spójny organizm miejski, nie ma formalnego statusu miasta w rozumieniu brytyjskiego prawa. Status taki mają za to dwie wchodzące w jego skład jednostki niższego rzędu: City i Westminster.

Jak wszystkie regiony, Wielki Londyn posiada własne autonomiczne władze, zwane Greater London Authority (GLA), których najważniejszymi organami są 25-osobowe Zgromadzenie oraz burmistrz. Ten ostatni jest jedynym w Anglii szefem regionalnych władz wykonawczych pochodzącym z bezpośredniego wyboru. Siedzibą GLA jest futurystyczny gmach Ratusza, zlokalizowany w dzielnicy Southwark.

Podział Wielkiego Londynu

  1. City of London
  2. City of Westminster
  3. Kensington and Chelsea
  4. Hammersmith and Fulham
  5. Wandsworth
  6. Lambeth
  7. Southwark
  8. Tower Hamlets
  9. Hackney
  10. Islington
  11. Camden
  12. Brent
  13. Ealing
  14. Hounslow
  15. Richmond
  16. Kingston
  17. Merton
LondonNumbered
  1. Sutton
  2. Croydon
  3. Bromley
  4. Lewisham
  5. Greenwich
  6. Bexley
  7. Havering
  8. Barking and Dagenham
  9. Redbridge
  10. Newham
  11. Waltham Forest
  12. Haringey
  13. Enfield
  14. Barnet
  15. Harrow
  16. Hillingdon

Więcej z Fandomu

Losowa wiki