FANDOM

Disambig Ten artykuł dotyczy wyspy. Zobacz też: Wielka Brytania.
Topographic Map of the UK - English

Wielka Brytania – wyspa na Oceanie Atlantyckim, położona na północny zachód od kontynentalnej Europy. Wchodzi w skład archipelagu Wysp Brytyjskich. Jest największą wyspą w tym archipelagu i zarazem największą wyspą Europy. Jej powierzchnia wynosi 209 331,1 km², co daje jej dziewiąte miejsce wśród wysp na świecie. W całości wchodzi w skład państwa Wielka Brytania, stanowiąc większość jego powierzchni. Zamieszkuje ją ponad 58 milionów mieszkańców. Jest trzecią najbardziej zaludnioną wyspą świata po Jawie i Honsiu.

Położenie

Od kontynentalnej Europy oddziela ją Kanał La Manche (ang. English Channel) i Cieśnina Kaletańska. W najwęższym miejscu odległość wyspy od kontynentu wynosi 32 km. Od położonej na zachód Irlandii oddziela ją Morze Irlandzkie oraz Kanał Św. Jerzego i Kanał Północny. Wschodnią część wyspy oblewa Morze Północne.

Linia brzegowa

Linia brzegowa wyspy jest nieregularna i obfituje w różne formy zarówno budowy linii brzegowej, jak i jej form. Zachodnia część wyspy jest mniej regularna, złożona z licznych półwyspów, np. Półwysep Kornwalijski, przeważa wybrzeże klifowe. Wschodnie wybrzeże ma kształt bardziej regularny, a wybrzeże częściej jest płaskie. Na południu dominują klify; część z nich tworzy tzw. Wybrzeże Jurajskie, będące na liście dziedzictwa ONZ.