FANDOM

Disambig.svg Ten artykuł dotyczy państwa. Zobacz też: Wielka Brytania.
UK.png

Flaga Wielkiej Brytanii

Coa.png

Herb Wielkiej Brytanii

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Britain, skrót UK lub GB), skrócona nazwa Wielka Brytania – federacyjne państwo położone w Europie Zachodniej. W skład Zjednoczonego Królestwa wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania, Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Wyspy Guernsey, Jersey i Wyspa Man, posiadają odrębny status zależności od korony i administracji brytyjskiej.

Powierzchnia Wielkiej Brytanii wynosi 244 820 km2, a kraj zamieszkały jest przez 60 950 000 mieszkańców. Stolicą jest Londyn. Głową państwa jest królowa Elżbieta II. Językiem urzędowym jest angielski, a walutą funt szterling.

Przynależność do organizacji międzynarodowych

Wielka Brytania jest członkiem Unii Europejskiej oraz NATO Zjednoczone Królestwo jest członkiem-założycielem Wspólnoty Narodów zrzeszającej byłe kolonie, dominia i inne posiadłości brytyjskie. Wchodzi także w skład G8. Należy do Rady Bezpieczeństwa ONZ, w której posiada prawo veta. Zjednoczone Królestwo to jedno z głównych mocarstw obecnych czasów. Jej siły zbrojne stacjonują w kilkunastu krajach świata (największe stałe garnizony są w Niemczech, na Cyprze, na Falklandach, na Gibraltarze i w Kanadzie). Zjednoczone Królestwo posiada również ok. 200 głowic atomowych.

Terytoria zależne

Terytoriami zależnymi od Zjednoczonego Królestwa są: Gibraltar, Akrotiri i Dhekelia, Anguilla, Bermudy, Brytyjskie Terytorium Antarktyczne, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Falklandy, Georgia Południowa i Sandwich Południowy, Kajmany, Montserrat, Turks i Caicos, Święta Helena, Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego oraz Pitcairn.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki