FANDOM

EnglandWestYorkshire.png
BridgewaterPlace2007h.jpg

Centrum finansowe Bridgewater Place w Leeds

West Yorkshire - hrabstwo metropolitarne w północnej Anglii. Składa się z pięciu gmin metropolitarnych działających na zasadzie samodzielnych jednostek administracyjnych. Powierzchnia hrabstwa wynosi 2 029 km² a zamieszkuje je 2 161 mieszkańców (stan na rok 2001). Centrum administracyjne znajduje się w Wakefield. Inne duże miejscowości hrabstwa to Leeds i Bradford W obecnym kształcie jednostka powstała w roku 1974 na mocy reformy administracyjnej.

Położenie

Hrabstwo West Yorkshire graniczy od południa z hrabstwem Derbyshire, od południowego zachodu z Greater manchester, od północnego zachodu z Lancashiore, od północy i wschodu z North Yorkshire i od południowego wschodu z South Yorkshire. Położone jest niemal w całości obszarach zbudowanych ze skała powstałych w okresie karbonu: południowej części Gór Pennińskich i tzw. zagłębia Yorkshire (ang. Yorkshire coalfield) zwłaszcza w różnej od reszty hrabstwa fminie Wakefield. Krajobraz hrabstwa jest w większości pagórkowaty, wysoce przekształcony przez działalność człowieka.

Historia

Historia hrabstwa w obecnej postaci rozpoczyna się we wczesnych latach siedemdziesiątych: na mocy ustawy z r. 1972, dwa lata później, 1 kwietnia 1974 powołano hrabstwo metropolitarne w granicach dawnego West Riding of Yoekshire. W r. 1987 siedziba hrabstwa mieści się w starym budynku administracyjnym West Riding County Hall w Wakefield.

Gospodarka

W roku 2003 przyrost brutto hrabstwa wyniósł 31 995 mln funtów, z czego 23 199 mln przypada na sektor usług, 5 057 mln na przemysł i 91 mln na rolnictwo. Od czasów rewolucji przemysłowej obszar hrabstwa był silnie zindustrializowany z przewagą przemysłu tekstylnego (Leeds) i górnictwa węgla kamiennego. To ostatnie podupadło w latach 80. XX w. i obecnie działa zaledwie kilka kopalni. W Hrabstwie mają swe siedziby centrale dużych domów towarowych: ASDA w Leeds i Morrisons w Kensington.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki