Fandom

Wielka Brytania

Walia

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Wales.jpg

Walia - widok z satelity

Napisywalijskie.jpg

Walia jest dwujęzyczna

Cymrug.jpg

Reprezentacja Walii w rugby

Walia (wal. Cymru, ang. Wales) – jedna z czterech wielkich krain historycznych wchodzących w skład Wielkiej Brytanii. Położona jest na zachodzie wyspy Wielka Brytania. Powierzchnia Walii wynosi 20 779 km2, w zamieszkuje ją trzy miniony osób. Jest krainą przemysłowo - rolniczą, przy czym przemysł najlepiej rozwinięty jest na południu. Tam też znajduje się jedyna przebiegająca przez Walię autostrada - M4. Stolicą i centrum administracyjnym kraju jest Cardiff (Cerdydd). W Walii obowiązują dwa języki urzędowe - angielski i walijski.

Położenie geograficzne

Walia leży w zachodniej części Wielkiej Brytanii a ograniczona jest: ze wschodu rzekami Severn i Dye, od południa Kanałem Bristolskim, od zachodu Morzem Irlandzkim a od północy Zatoką Liverpoolską.

Wnętrze krainy ma charakter górzysto-wyżynny. Z północy na południe rozciągają się Góry Kambryjskie z ich najwyższym szczytem Snowdon - 1085 m n.p.m.

Podział administracyjny

Od 1996 roku Walia jest podzielona na 22 jednostki administracyjne:

  • 9 hrabstw (counties)
  • 10 hrabstw miejskich (county borokdziewięćughs)
  • 3 miasta (cities)

Ze względów historycznych i ceremonialnych utrzymuje się podział na osiem hrabstw tradycyjnych.

Ustrój polityczny

Walia formalnie jest częścią Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, działa jednak na zasadzie kraju autonomicznego, z własnym parlamentem, ustanowionym w roku 1998. Walia posiada własną reprezentację w piłce nożnej zarejestrowaną w FIFA oraz reprezentację sportową na Commonwealth Games. W innych przypadkach walijscy sportowcy reprezentują Wielką Brytanię.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki