Fandom

Wielka Brytania

Tyne and Wear

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
EnglandTyneWear.png
800px-Manors power station.JPG

udynek elektrowni Manor Power Station

Tyne and Wear (czyt. /ˌtaɪn ən ˈwɪər/) - hrabstwo metropolitarne w północno-wschodniej Anglii u ujścia rzek Tyne i Wear do Morza Północnego. Składa się z pięciu dystryktów metropolitarnych. Hrabstwo zamieszkuje 1 095 tys. osób (dane na r. 2001) na powierzchni 540 km².

Położenie

Hrabstwo graniczy od północy z hrabstwem Northumberland, od południa z Durham. Zachodnią granicę stanowi Morze Północne. Hrabstwo jest położone na obu brzegach rzeki Tyne, która stanowiła do niedawna tradycyjną granicę pomiędzy Northumberland i hrabstwem Durham. Miasta Newcastle upon Tyne i North Tyneside leżą na północnym brzegu Tyne, Gateshead, Sunderland i South Tyneside na południowym.

Historia

Dystrykty na tym terenie powstały już w roku 1904. Potrzeba ujednolicenia zarządzania w tym regionie została dostrzeżona już w r. 1935, w tym celu powołano Królewską Komisję do spraw zbadania zarządzania Tyneside. Wyniki pracy komisji ogłoszono 2 lata później, zawierały opinię, że lokalne organy administracyjne nie zgodziły się na zmianę status quo i wprowadzenie jednolitego zarządzania nie jest możliwe. Hrabstwo zostało utworzone w 1974 roku (na mocy ustawy o reformie administracyjnej z r. 1972) z części hrabstw Durham i Northumberland. W 1986 roku decyzją gabinetu Margaret Thatcher zniesiona została rada hrabstwa a jej obowiązki zostały przejęte przez dystrykty, które uzyskały status samodzielnych jednostek administracyjnych. Obecnie władze regionu mają prawo decydować o funkcjonowaniu komunikacji publicznej, straży pożarnej i działalności kulturalnej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki