FANDOM

800px-River Exe.jpg

Nad rzeką Exe

Tiverton (czyt. /ˈtɪv(ə)tən/) – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Devon, 18 km na północ od Exeteru. Ośrodek administracyjny dystryktu Mid Devon, położony nad rzekami Exe i Lowman. Populacja miasta wynosi 18 621 mieszkańców (według stanu na 2001).

Nazwa

Nazwa miasta pochodzi od jego usytuowania nad dwiema rzekami i w czasach średniowiecznych brzmiała Twyfordton (miasto nad dwiema rzekami).

Historia

W pobliżu miasta znajduje się się grodzisko Cranmore Castle z epoki żelaza i fort rzymski. Miasto powstało u zbiegu rzek; rozwinęło się w czasach nowożytnych i było ośrodkiem handlu wełną, który spowodował gwałtowny rozwój. Handlarz wełną Peter Blundell założył w roku 1604 szkołę powszechną, która istnieje do dziś. W XVIII wieku na początku rewolucji przemysłowej przy niskiej koniunkturze przez miasto przetoczyła się fala protestów i zamieszek. Rozwój przyniosła najpierw budowa młyna nad rzeką Exe a następnie budowa kanału Grand Western Canal. Do 1945 roku miasto – jako ostatnie na obszarze hrabstwa Devon i Kornwalii posiadało własną, niezależną policję.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki