FANDOM

Flag of Scotland.svg

Flaga Szkocji

Msccc.png

Położenie Szkocji

Szkocja (ang. Scotland, gael. Alba) – część składowa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, dawniej niezależne państwo. Powierzchnia kraju wynosi 78 772 km², a zamieszkuje go 5 144 200 mieszkańców. Stolicą jest Edynburg, a największym miastem Glasgow.

Zajmuje północną część wyspy Wielkiej Brytanii oraz Hebrydy, Orkady i Szetlandy. Od południa posiada granicę lądową z Anglią. Szkocja znajduje się na terytorium górzysto-wyżynnym, w jej skład wchodzą Góry Kaledońskie i Góry Grampian, na południu Wyżyna Południowoszkocka. Najbardziej gospodarczo rozwinięta jest nizinna część kraju.

Symbole Szkocji

Flagą kraju jest biały krzyż na przekątnych ciemnoniebieskiego prostokąta, awany saltire. Patronem Szkocji jest św. Andrzej, kwiatem jest oset.

Administracja

Głową kraju jest król, obecnie królowa Elżbieta II. Kraj posiada własną reprezentację w parlamencie brytyjskim – 59 osób w Izbie Gmin, a od roku 1998 Szkocja ma również własny parlament i rząd, podobnie jak Walia. Wybory do szkockiego parlamentu odbywały się w latach 1999, 2003 i 2007. Do 2007 w Szkocji rządziła Partia Pracy, lecz po zwycięstwie SPN nowym premierem (pierwszym ministrem) został Alex Salmond, lider zwycięskiej partii. W kompetencji władz lokalnych jest oświata, kultura, zdrowie publiczne częściowo również gospodarka i podatki. Wewnętrznie kraj dzieli się na 32 hrabstwa.

Religia

Dominującym wyznaniem jest chrześcijaństwo. W 2005 r. 42% ludności Szkocji należało do kalwińskiego Kościoła Szkockiego, od 1560 r. kościoła narodowego.

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki