FANDOM

Labedz.jpg

Pomnik globusa w Swanage

Swanage - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie Dorset, w południowo - wschodniej jego części, nad kanałem La Manche. Położone jest na wyspie Purbeck, w jej wschodnim końcu, 10 km na południe od Purbeck. Początkowo niewielki port, dziś miasto jest ośrodkiem turystycznym o znaczeniu ponadregionalnym. Populacja wynosi ok. 10 000 mieszkańców.

Historia

Miasto zawsze było portem rybackim, jak również w jego pobliży wydobywano marmur. Początki zorganizowanego osadnictwa w tym miejscu sięgają I wieku n.e. Miasto wymienione w Kronice Anglosaskiej z r. 877 jako miejsce zwycięstwa króla Alfreda nad Duńczykami. Od XII w. ponownie w okolicach wyspy Purbeck rozpoczęto wydobywanie marmuru, głównie do budowy kościołów i katedr. Miasto strawione przez wielki pożar w roku 1666. Znaczenie odzyskało dopiero w okresie wiktoriańskim, za sprawą architekta Johna Mowlema, robiącego karierę w Londynie. W tym czasie rozwija się prężnie turystyka, która jest aż do dziś głównym źródłem utrzymania miasta.

Turystyka

Miasto leży na wschodnim końcu Wybrzeża Jurajskiego, znajdującego się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO. Znane jest również z szerokich, piaszczystych plaż.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki