FANDOM

EnglandSurrey
Boxhill surrey viewfromtop

Pagórkowaty krajobraz Surrey

Surrey (wym. /ˈsʌri/) - hrabstwo niemetropolitarne w południowej Anglii, składające się z jedenastu dystryktów niemetropolitarnych. Oficjalną stolicą hrabstwa jest Kingston upon Thames, obecnie nie znajdujące się już jednak na jego obszarze, lecz będące jedną z dzielnic Wielkiego Londynu. Funkcje administracyjne pełni Guildford. Populacja hrabstwa wynosi 1 075 tys. osób (dane z r. 2001) a powierzchnia 1 663 km².

Położenie

Hrabstwo znajduje się w południowo-wschodniej części Anglii. Graniczy od północy z Wielkim Londynem, od wschodu z Kent, od południa z East Sussex i West Sussex, a od zachodu z Hampshire i Berkshire. Obszar hrabstwa jest pagórkowaty i stosunkowo gęsto zalesiony. Jest najbardziej zalesionym obszarem kraju - 22,4 proc. w porównaniu z ogólnoangielskim wskaźnikiem 11,8 proc. Las na wzgórzu Wood Hill jest jednym z najstarszych w Europie.

Historia

Obszar hrabstwa zamieszkany był już w czasach prehistorycznych. Był również ośrodkiem osadnictwa za czasów rzymskich i saksońskich; nazwa hrabstwa jest pochodzenia saksońskiego i oznacza najprawdopodobniej "południowy wał". W tym okresie obszar hrabstwa był słabo zaludniony i prawie w całości zalesiony. Od 550 r. określono granicę z hrabstwem Kent i delimitowano ją rowem. Obszar przyjął chrześcijaństwo w r. 675, jako jedna z ostatnich części Anglii. W r. 705 ziemie hrabstwa zostały przejęte przez królestwo Wesseksu. Przed ostatecznym przejęciem ziem przez Anglików w r. 1036, teren hrabstwa był zdobyty przez duńskiego króla Kanuta Wielkiego. W r. 1088 Wilhelm II ustanowił tytuł Earl of Surrey; pierwszym earlem został William de Warenne. W średniowieczu na terytorium hrabstwa powstają przede wszystkim klasztory.

Gospodarka

W roku 2003 przyrost brutto hrabstwa wyniósł 22 790 mln funtów, z czego 19 297 mln przypada na sektor usług, 3 394 mln na przemysł i zaledwie 99 mln na rolnictwo.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki