FANDOM

Stokeskyline.jpg

Panorama Stoke-on-Trent

Tunstall tower square.jpg

Tunstall Tower Square

Stoke-on-Trent - miasto w zachodniej Anglii w hrabstwie Staffordshire w ramach samodzielnej jednostki administracyjnej. Położone jest nad rzeką Trent, w połowie drogi z Manchester do Birmingham. Jest federacją sześciu dawniej odrębnych miast i kilku wsi. W 1925 r. otrzymało status city. Populacja miasta wynosi 239 tys. osób (stan na rok 2001) na powierzchni 92,4 km².

Nazwa

Pierwotnie miasto nosiło nazwę Stoke-upon-Trent. Pochodzi od staroangielskiej nazwy stoc oznaczającej początkowo miejsce, później nabierało innych znaczeń, np. farma, farma mleczarska, skrzyżowanie, punkt spotkań czy też miejsce kultu. Najczęściej etymologię nazwy miasta wywodzi się od drogi rzymskiej do Derby.

Geografia

Stoke-on-Trent położone jest między Manchesterem a Birmingham. Graniczy od zachodu z Newcastle-under-Lyme, z Peak District od wschodu i z South Yorkshire. Często nazywane jest "miastem pięciu miast" (ang. City of five towns), gdyż powstało ze zjednoczenia pięciu okolicznych miast.

Gospodarka

W czasach historycznych w pobliżu miasta wydobywano węgiel kamienny, obecnie kopalnie są zamknięte, Stoke-on-Trent jak też okolice są światowym centrum precyzyjnej ceramiki; przemysł ten w różnych formach istnieje w hrabstwie od XII wieku. Załamanie przeżył pod koniec XX w. wskutek załamania w całym przemysle brytyjskim. W mieście ma siedzibę ok. 9000 firm i przedsiębiorstw. Dynamicznie rozwija się turystyka, dając zatrudnienie ok. 4 000 osobom.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki