FANDOM

Blue Stilton Quarter Front.jpg

Stilton - pleśniowy ser angielski. Produkowany w dwóch odmianach: niebieskiej i mniej znanej białej. Wytwarza się go głównie w hrabstwach Derbyshire, Leicestershire i Nottinghamshire. Jest gatunkiem chronionym przez prawo Unii Europejskiej; nazwa jest zastrzeżona tylko dla gatunków wytwarzanych w określonych hrabstwach Anglii.

Historia

Ser znany jest od lat trzydziestych XVIII wieku a wynalazł go właściciel gospody Bell Inn Cooper Thornhill[1] podczas odwiedzin w jednym z pubów[2] we wsi Hungarton. Natychmiast kupił prawa do wytwarzania tego sera i serwował go w swojej gospodzie. Ponieważ przez wioskę Stilton (wieś) prowadziła trasa dyliżansów dalekobieżnych, ser został rozpropagowany w całej Anglii. W r. 1939 Stowarzyszenie Serowarskie uformowało lobby mające chronić pochodzenie i jakość sera. W roku 1966 ser uzyskał znak handlowy.

Produkcja

Charakterystyczne dla sera niebieskie żyły uzyskuje się przekłuwając powłokę nierdzewnymi igłami aby wprowadzić powietrze. Proces produkcji i dojrzewania trwa ok. 9 tygodni.

Cechy charakterystyczne

Aby Stilton był uznany za markowy musi spełniać następujące wymogi:

  • być wytwarzany z mleka tylko z trzech hrabstw
  • mieć kształt cylindryczny
  • być w wytworzonej przez siebie skorupie
  • nie byc wyciskany
  • mieć delikatne niebieskie żyłki wychodzące promieniście ze środka
  • mieć odpowiedni profil smakowy

Przypisy

  1. Cooper Thorhill
  2. The cheese that broke the mould

Więcej z Fandomu

Losowa wiki