FANDOM

EnglandStaffordshire.png
Tunstall tower square.jpg

Stoke-on-Trent

Staffordshire - hrabstwo niemetropolitarne w zachodniej Anglii, składające się z ośmiu dystryktów niemetropolitarnych, a jako hrabstwo ceremonialne obejmujące także jednolitą jednostkę administracyjną Stoke-on-Trent. Ośrodkiem administracyjnym jest Stafford. Populacja hrabstwa wynosi 1, 055 mln mieszkańców (stan na rok 2001) na powierzchni 2 713 km². Na terenie hrabstwa znajdują się dwa miasta o statusie city: Stoke-on-Trent i Lichfield. Inne ważne ośrodki miejskie to Burton upon Trent, Newcastle-under-Lyme, Cannock i Tamworth.

Położenie

Staffordshire graniczy z Cheshire, Derbyshire, Leicestershire, Warwickshire, West Midlands, Worcestershire i Shropshire. Do reformy administracyjnej w r. 1974 obejmowało również Wolverhampton i Walsall. Północ i południe hrabstwa mają charakter wyżynny i pagórkowaty z przewagą wrzosowisk, środkową część stanowi płaskowyż. Na terenie hrabstwa znajduje się najwyżej położona wieś Anglii Flash na poziomie 463 m n.p.m.

Historia

Historyczne granice hrabstwa pokrywają się w dużej mierze z obecnym zakresem hrabstwa West Midlands. Jako samodzielne hrabstwo Staffordshire zostało powołane w r. 1889 roku. W r. 1553 królowa Maria Tudor utworzyła oddzielne hrabstwo Lichfield, które przetrwało do reformy administracyjnej w r. 1888. Kolejna reforma administracyjna w r. 1974 pozbawiła hrabstwa miejscowości Walsall i Wolcerhampton, przenosząc je do nowo uformowanego hrabstwa West Midlands. W r. 1997 ze Staffordshire wyłączono formalnie Stoke-on-Trent, który stał się samodzielną jednostką administracyjną.

Gospodarka

W roku 2003 przyrost brutto hrabstwa wyniósł 10 169 mln funtów, z czego 6 835 mln przypada na sektor usług, 3 164 mln na przemysł i 199 mln na rolnictwo.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki