FANDOM

Ddoooor

Durdle Door na szlaku

South West Coast Path – szlak turystyczny w południowo-zachodniej Anglii prowadzący z Minehead w hrabstwie Somerset wzdłuż wybrzeża Kanału Bristolskiego, Oceanu Atlantyckiego i Kanału La Manche do Poole w hrabstwie Dorset. Liczy 1014 km długości i jest obecnie najdłuższym jednolitym szlakiem turystycznym pieszym Wielkiej Brytanii. Oznakowany tablicami i drogowskazami.

W 1990 roku obliczono, że szlak wnosił do rozwoju kwotę 15 milionów GBP rocznie. Nowe obliczenia z roku 2003 wskazują, że trasa generowała 300 milionów funtów rocznie, przyczyniając się do utrzymania 7 500 miejsc pracy. 27,6 procent turystów przybyło do południowo-zachodniej Anglii właśnie ze względu na szlak, a wydawali oni 136 milionów GBP rocznie. Mieszkańcy regionu odbyli 23 miliony spacerów szlakiem i wydali 116 milionów GBP.

Historia

Szlak powstał ze ścieżek stworzonych przez straż nadbrzeżną, po których strażnicy poruszali się na trasach między poszczególnymi latarniami morskimi w poszukiwaniu przemytników. Ścieżki musiały charakteryzować się dobrą widocznością, w konsekwencji wiele z nich przebiega przez wysoko położone punkty, rzadko jednak łączy dwa dowolne punkty na trasie w najkrótszy możliwy sposób. Szlak został stworzony przez organizację Natural England. Tworzono go partiami, a ostatnia część, prowadząca z Minehead do Kornwalii, została oddana do użytku w roku 1978.

Administracja szlaku

Szlak podlega przepisom z 2000 roku o udostępnieniu ścieżek pieszym, nawet jeśli przebiegają przez teren prywatny. Częściowo szlak utrzymywany jest przez fundację National Trust, która jest właścicielem części wybrzeża. Interesów szlaku turystycznego i turystów strzeże Stowarzyszenie Szlaku West South Coast Path, zarejestrowana fundacja charytatywna. Powstała ona w roku 1973 i wspiera wszelkie inicjatywy dotyczące przebiegu szlaku, usprawnień i konserwacji. Szlak jest konserwowany przez specjalną ekipę South West Coast Path Team.

Przebieg

W związku z licznymi wzniesieniami i obniżeniami terenu w miejscach ujść rzek szlak uważany jest za trudny. Całkowita zmiana poziomów na szlaku wynosi 35 051 m, czyli czterokrotną wysokość bezwzględną Mount Everestu. Najwyższym wzniesieniem na szlaku jest Great Hangman koło Combe Martin - 318 m n.p.m. Najniższy punkt - poziom morza. Szlak przebiega przez obszary znajdujące się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO - Wybrzeże Jurajskie i Krajobraz górniczy Kornwalii i Zachodniego Devonu. Szlak zagospodarowany jest pod względem infrastruktury turystycznej; na trasie liczne pola namiotowe i hotele.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki