FANDOM

Snowdon.jpeg

Szczyt od strony północnej

Snowdon (wal. Yr Wyddfa), w hrabstwie Gwynedd, to najwyższy szczyt Gór Kambryjskich i jednocześnie najwyższy szczyt Walii. Jego wysokość bezwzględna to 1085 m n.p.m. Ze względu na bliskość Morza Irlandzkiego (ok. 10 km w linii prostej) wysokość góry jest niewiele mniejsza. Od 1951 r. góra wchodzi w skład Parku Narodowego Snowdonia. Na szczycie znajduje się schronisko (tylko bufet), górna stacja kolejki na Snowdon oraz kamienny kopiec będący zwieńczeniem szczytu.

Snowdon jest atrakcyjnym punktem widokowym na środkową i północną Walię a także Morze Irlandzkie, choć często panują tu mgły. Przy dobrej widoczności widać ze szczytu Irlandię.

Nazwa

Nazwa oznacza "śnieżną górę", choć od roku 1994 ilość śniegu na szczycie zmniejszyła się o 55 procent.

Szlaki turystyczne

  • Na szczyt można dotrzeć kolejką parową ze stacji Llanberis, wybudowaną w r. 1885) Długość linii - 7.5 km, czas wjazdu ok. 55 minut, dwie stacje pośrednie.
  • Najbardziej uczęszczany szlak turystyczny (nieznakowany) prowadzi z Llanberis łagodnym wzniesieniem, wzdłuż trasy kolejki. Czas wejścia - ok. 3 godzin.
  • Trudny, lecz krajobrazowo urozmaicony szlak, przypominający momentami szlaki wysokogórskie prowadzi z przełęczy Pyg Pass na szczyt północną granią góry. Czas wejścia - ok. 5 godzin. Szlak jest również nieoznakowany.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki