Fandom

Wielka Brytania

Shropshire

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
EnglandBuckinghamshire.png
800px-Lyth Hill 01.jpg

Krajobraz środkowego Shropshire

Shropshire (wym. /ˈʃrɒpʃə(r)/; znane również jako Salop lub w skrócie Shrops) - hrabstwo niemetropolitarne w zachodniej Anglii, składające się z pięciu dystryktów niemetropolitarnych, a jako hrabstwo ceremonialne obejmujące także jednolitą jednostkę administracyjną Telford and Wrekin. Ośrodkiem administracyjnym jest Shrewsbury. Inne większe miejscowości hrabstwa to Telford, Shrewsbury, Wellington i Oswestry. Hrabstwo zamieszkuje 450 700 osób na powierzchni 3 197 km². Od 1 kwietnia hrabstwo stanie się w całości samodzielną jednostką administracyjną ze względu na niewielkie zaludnienie, jedno z najniższych w Anglii.

Położenie

Hrabstwo graniczy od zachodu z Walią, od północy z hrabstwem Cheshire, od wschodu z Staffordshire, od południa z Herefordshire i Worcestershire. Jest powierzchniowo największym angielskim hrabstwem niemającym dostępu do morza. Przez hrabstwo przepływa rzeka Severn, najdłuższa rzeka w Wielkiej Brytanii. Na południu hrabstwa znajdują się wzgórza Shropshire Hills, z najwyższym szczytem Brown Clee Hill o wysokości 640 m. Obszar wzgórz jest objęty ochroną krajobrazu.

Historia

Stara nazwa hrabstwa, Salop, wzięta jest od słowa francuskiego Salopesberia i używana głównie na piśmie. Pierwszy urząd hrabstwa powołano w r. 1888 pod nazwą Salop County Council. Nazwę zmieniono w r. 1972 dopuszczając ją do warunkowego użytku. Granica z Walią ustabilizowała się w XVI wieku

Więcej z Fandomu

Losowa wiki