FANDOM

Portsmouth.jpg

Portsmouth; na pierwszym planie Gosport

Portsmouth – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Hampshire, stanowi jednak niezależną jednostkę administracyjną. Jako jedyne miasto Wielkiej Brytanii położone na wyspie (Portsea Island). Nieoficjalna nazwa Portsmouth to Pompey. Miasto zamieszkałe jest przez 197 tys. osób. Posiada status city. Przez wieki był ważnym portem morskim, zarówno wojennym jak i handlowym.

Historia

Ślady osadnictwa w tym miejscu sięgają czasów przedrzymskich. Za czasów rzymskich miasto było bazą morską Classis Britannica. Przypuszcza się, że większość miasta została zniszczona podczas podboju przez Normanów. Kronika anglosaska we wpisie z r. 501 twierdzi, że Portsmouth został założony przez wojownika o imieniu Port, choć historycy nie zgadzają się z tym. W Domesady Book miasto się nie pojawia, choć znajdują się tam osady będące częścią obecnego miasta. W 1194 r. król Ryszard Lwie Serce nadał miastu pierwsze przywileje czyli prawo cotygodniowego targu. W XIV wieku wzrasta znaczenie miasta, pomimo rywalizacji z pobliskim Southampton. Port handluje wełną, zbożem, woskiem i żelazem. W roku 1338 miasto przeżywa najazd Francuzów, choć ostały się tylko szpital i kościół. dziesięć lat później miasto wykańcza czarna śmierć. 13 maja 1787 z Portsmouth wypływa pierwszy statek z kolonizatorami Australii. Stąd Admirał Nelson wypływa na bitwę pod Trafalgarem. Podczas I wojny światowej miasto jako pierwsze doświadczyło bombardowania przez sterowiec. W roku 1926 miastu zostaje przyznany status city.

Położenie

Miasto leży nad Kanałem La Manche na wyspie Portsea w na wschodnim końcu cieśniny Solent. Jest to drugie miejsce pod względem gęstości zaludnienia w Wielkiej Brytanii po centralnym Londynie[1]. Wyspa oddzielona jest od lądu małą cieśniną połączoną mostami, co w konsekwencji tworzy rodzaj półwyspu.

Gospodarka

Dziesiąta część mieszkańców miasta związana jest ze stocznią, co sprawia, że jest ona największym pracodawcą. Miasto jest również siedzibą europejskiego oddziału IBM. Portsmouth jest również ważnym centrum handlu detalicznego, a liczba sklepów wzrosła znacznie od lat osiemdziesiątych.

Przypisy

  1. England planning overhaul urged

Więcej z Fandomu

Losowa wiki