Fandom

Wielka Brytania

Plymouth

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Plymouth Barbican and harbour.jpg

Przystań małej floty

Plymouth (IPA /ˈplɪməθ/, korn. Aberplymm) – miasto portowe w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Devon, położone nad rzekami Plym i Tamar na granicy Kornwalii a Dewonem. Port nad kanałem La Manche, jeden z największych portów Wielkiej Brytanii, z połączeniami pasażerskimi z Francją. Miasto zamieszkuje ok. 253 tys. osób (dane z r. 2001) i jest piętnastym miastem kraju pod względem liczby ludności. Ośrodek uniwersytecki. Jest samodzielną jednostką administracyjną typu unitary authority. Jest miastem partnerskim Gdyni.

Historia

Najstarsze ślady osadnictwa w tym miejscu pochodzą z epoki brązu. W okresie panowania rzymskiego istniał tu port, rosnący obok potężniejszej pobliskiej miejscowości Sutton. W roku 1620 wyruszył stąd statek wiozący osadników do Ameryki. Założyli oni drugą co do wielkości kolonię na kontynencie. Podczas angielskiej wojny domowej miasto było w rękach sił parlamentu; okupowane w latach 1642-1646. W XIX i XX w. działała stocznia pracująca na potrzeby militarne. Podczas II wojny światowej przetrwało 59 bombardowań.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki