FANDOM

EnglandOxfordshire

Oxfordshire – (czyt. /ˈɒksfədʃə/), skrót Oxonhrabstwo niemetropolitarne w południowej Anglii, składające się z pięciu dystryktów niemetropolitarnych. Ośrodkiem administracyjnym jest Oksford. Większe ośrodki miejskie na terenie hrabstwa to Banbury, Kidlington, Chipping Norton i Didcot. Na terenie hrabstwa mieszka 635 600 osób na powierzchni 2 605 km². Oxfordshire to obszar turystyczny, jest rozwinięty również przemysł i usługi. Jedną z najbardziej renomowanych firm jest Oxford University Press zajmująca się wydawaniem książek o tematyce naukowej.

Położenie

Hranstwo graniczy z Northamptonshire i Buckinghamshire od wschodu, Berkshire od północy, Wiltshire od południa oraz Gloucestershire i Warwickshire z zachodu. Najwyższym wzniesieniem hrabstwa jest Whiterose Hill o wysokości 261 m. Jest położone na terytorium między Tamizą na południu, wzgórzami Cotswold na zachodzie i Chiltern na wschodzie.

Historia

Hrabstwo Oxfordshire uformowało się w X wieku. Historycznie był to od zawsze obszar rolniczy. Obszar niewykorzystany i niedoceniony przez najeźdźców rzymskich, znaczenia nabrał dopiero w VIII wieku, a rozwinął się dopiero po założeniu uniwersytetu w Oksfordzie w r. 1096. Od XIII w. obszar pełni istotną rolę w produkcji i handlu wełną. Rozwój przemysłu na tych ziemiach rozpoczął się na początku XX wieku po założeniu zakładów Morris Motors. Okres ten odznacza się również spadkiem znaczenia rolnictwa nie tylko w hrabstwie, ale całym kraju.

Gospodarka

Roczny przychód hrabstwa wyniósł w r. 2003 12 942 mln funtów, z czego ponad 80 proc. bo 10 184 mln funtów przypada na sektor usług a 2 665 na przemysł. Rolnictwo wniosłoi do gospodarki hrabstwa 93 mln funtów. Jednym z największych pracodawców w regionie jest uniwersytet w Oksfordzie. Posiada ono wydawnictwo Oxford University Press, będące największym wydawcą książek naukowych i popularnonaukowych w Wielkiej Brytanii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki