FANDOM

800px-2007 Flag of Orkney.svg

Flaga Orkadów

Orkady (ang. Orkney Islands, gael. Àrcaibh) – archipelag w obrębie Wysp Brytyjskich na północ od wybrzeży Szkocji , na granicy Morza Północnego i Oceanu Atlantyckiego. Składa się z 67 wysp o łącznej powierzchni 975 km². Ok. 20 z nich jest zamieszkanych przez 19 200 osób. Główne miasto to Kirkwall leżący na wyspie Mainland. Administracyjnie Orkady są częścią Wielkiej Brytanii.

Nazwa

Nazwa wysp po raz pierwszy pojawia się w dziełach geografa Ptolomeusza, u którego znajdujemy nazwę Orcades. Stara gaelicka nazwa wysp to Insi Orc, która znaczyła "wyspa świń" lub "dzików". Przybyli na wyspy wikingowie norwescy zinterpretowali "orc" jako "orcn" (foka).

Budowa

StromnessJM

Krajobraz Orkadów

Wyspy są zbudowane z paleozoicznych piaskowców. Mają powierzchnię pagórkowatą z licznymi formami polodowcowymi. Najwyższe wzniesienie wysp wynosi 477 m n.p.m. Klimat umiarkowany morski. Wyspy pokryte są wrzosowiskami i torfowiskami. Występują liczne jeziora.

Historia

Na Orkadach spotyka się najstarsze ślady osadnictwa na Wyspach Brytyjskich pochodzące z okresu paleolitu. Również tu znajduje się Skara Brae, najlepiej zachowana wioska neolityczna w Europie, zamieszkała w roku 3100 pne. W IX wieku Orkady zostały skolonizowane przez Normanów i jako hrabstwo pod władzą jarla podległe królom Norwegii. W 1472 r. zostały włączone do Szkocji. W okresie I i II wojny światowej w zatoce Scapa Flow znajdowała się duża baza brytyjskiej floty wojennej, którą zamknięto w 1956 r.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki