FANDOM

Ox.jpg

Uniwersytet w Oksfordzie

Oksford (ang. Oxford) – miasto w południowej Anglii, położone nad Tamizą i Cherwell. Stanowi centrum administracyjne hrabstwa Oxfordshire. Liczba mieszkańców miasta wynosi 151 100 (według stanu na r. 2001).

Oksford jest siedzibą Uniwersytetu Oksfordzkiego, założonego w połowie XII wieku, najstarszego uniwersytetu w krajach anglojęzycznych; szkoła początkowo utrzymywała się z myta za korzystanie ze wspomnianego wyżej brodu.

Nazwa

Nazwa miasta, powstała za czasów saksońskich pochodzi od dwóch słów: ox (wół) i ford (bród); w miejscu, gdzie rzeka Cherwell wpada do Tamizy pokonywano obie rzeki w bród, najczęściej wozem zaprzęgniętym w woły.

Historia

Miasto po raz pierwszy wzmiankowano w kronice anglosaskiej z r. 912. W X wieku miasto znajdowało się na militarnie istotnej granicy między Mercją a Wesseksem, będąc kilkakrotnie najeżdżane przez Wikingów. Prestiż miasta wynika z przywilejów nadanych przez Henryka II, z których wynikało, że miasto i obywatele miały takie same prawa jak stolica. Uniwersytet po raz pierwszy wzmiankowany był w zapisach z XII wieku. Pierwsze trzy koledże (University College, Balliol i Merton) utworzono w czasie, kiedy w Europie zaczęto tłumaczyć dzieła greckich filozofów, co wprowadziło nowy styl myślenia. Stosunki miasta z uniwersytetem nie układały się najlepiej; w r. 1355 w wyniku tzw. zamieszek św. Scholastyki zginęło 93 studentów i mieszkańców miasta. Podczas angielskiej wojny domowej w Oksfordzie znajdował się dwór Karola I po jego wygnaniu z Londynu. w 1646 r. miasto przeżyło oblężenie wojsk Tomasza Fairfaxa.

Gospodarka

Południowo-zachodnia dzielnica miasta, Cowley, była centrum przemysłu samochodowego z takimi przedsiębiorstwami jak Morris Motor Company a następnie Leyland. Obecnie wytwarza się tu samochody mini dla BMW.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki