FANDOM

EnglandNorthamptonshire.png

Northamptonshire (wym. /nɔˈθæmptənʃə(r)/ – hrabstwo niemetropolitarne w środkowej Anglii, w krainie geograficzno-historycznej Midlands, w jej południowej części. Zamieszkuje je 651 800 osób na powierzchni 2 364 km². Składa się z sześciu dystryktów. Ośrodkiem administracyjnym hrabstwa jest Northampton. Duze miasta w granicach hrabstwa to Daventry, Wellingborough, Kettering, Rushden i Corby.

Położenie geograficzne

Hrabstwo leży na południu rejonu geograficznego Midlands. Graniczy z hrabstwami Warwickshire, Leicestershire, Rutland, Cambridgeshire, Bedfordshire, Buckinghamshire, Oxfordshire oraz Lincolnshire. Długość granicy z tym ostatnim hrabstwem wynosi 19 metrów, co jest najkrótszą granicą w Anglii. Z racji położenia i kształtu zwane jest czasem "trzustką Anglii" (The Pancreas of England)[1]. Obszar hrabstwa ma charakter wyżynny. Przebiega przezeń granica miedzy rzeką Severn i The Wash.

Historia

W regionie zachowały się ślady obecności Rzymian z okresu rzymskiego panowanie w Wielkiej Brytanii, głównie w dolinie rzeki Nene. W czasach wczesnego średniowiecza Northampton był ośrodkiem administracyjnym Mercji, w IX w. krótko pod panowaniem Wikingów. Jest jednym z nielicznych hrabstw, w których nazwy wielu miejscowości mają duński źródłosłów. Hrabstwo wzmiankowane jest w kronice anglosaskiej z r. 1011 jako Hamtunscire. W czasie angielskiej wojny domowej było centrum poparcia dla sił parlamentu. Okres XVIII and XIX w. to czas uprzemysłowienia regionu: staje się on ważnym ośrodkiem obuwnictwa i produkcji skór. Na północy rozpoczyna się wydobywanie rudy żelaza.

Gospodarka

Roczny przychód hrabstwa wyniósł w r. 2003 roku 10 901 mln funtów, z czego na sektor usług przypada 7 550 mln, na przemysł 3 260 mln a na sektor rolnictwa zaledwie 90 mln funtów. Z racji swojego położenia w centrum Anglii jak również systemu dróg, na terenie hrabstwa znajduje się wiele ważnych ośródków logistycznych.

Przypisy

  1. Historic Britain

Więcej z Fandomu

Losowa wiki