FANDOM

Nn1.jpg

Ratusz w Northampton

Nn2.jpg

Stacja kolejowa w Northampton

Northampton – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, ośrodek administracyjny hrabstwa Northamptonshire. Położone 108 km na północ od Londynu, nad rzeką Nene. Miasto zamieszkuje 200 000 osób co daje miastu trzecie miejsce pod względem wielkości wśród miast nieposiadających statusu city po Reading i Dudley. Dystrykt jest również najbardziej zaludniona jednostką w Anglii nieposiadającą statusu samodzielnej jednostki administracyjnej.

Historia

Osadnictwo w mieście sięga czasów epoki żelaza. Osadnictwo rolnicze rozpoczęło się najpewniej w VII wieku, 100 lat później Northampton stał się centrum administracyjnym Mercji. Miasto zyskało na znaczeniu w XI wieku za sprawą murów miejskich i zamku. Wzmiankowane w Domesday Book z r. 1086 jako ośrodek z 300 domami i 1500 mieszkańcami[1]. W zamku więziony był Thomas Beckett przed ucieczką z Anglii. W czasach późnego średniowiecza Northampton był ośrodkiem zamieszkałym przez Żydów. Pierwsze przywileje miasto uzyskało w r. 1189. W r. 1176 wprowadzono kodeks karny znany jako Assize of Northampton ułatwiający walkę z przestępczością. W r. 1261 utworzono tu uniwersytet, rozwiązany następnie przez Henryka III, gdyż stanowił zagrożenie dla uniwersytetu w Oksfordzie. W średniowieczu zbudowano system tuneli miejskich[2], jeden z najpotężniejszych w tamtych czasach. Miasto zniszczone przez duże pożary w r. 1516 i 1675 roku, odbudowane do czasów rewolucji przemysłowej.

Gospodarka

Miasto było dużym ośrodkiem szewskim i rzemiosła skórzanego. Obecnie zastąpił ją głównie przemysł spożywczy i mineralny oraz usługi finansowe, reprezentowane przez takie firmy, jak: Barclays Bank, bank spółdzielczy Nationwide, Panasonic, Travis Perkins (budownictwo), Coca Cola, Cadbury Schweppes, National Grid (energetyka) i Carlsberg.

Przypisy

  1. Northamptonshire History
  2. What is under your feet"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki