FANDOM

Disambig.svg Ten artykuł dotyczy miasta na wyspie Wight. Zobacz też: Newport.
NewportIOW.JPG

Centrum Newport

Newport - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, na wyspie Wight, port nad rzeką Medina (uchodzącą od cieśniny Solent), ośrodek administracyjny hrabstwa Isle of Wight. Zamieszkałe jest przez 24 000 osób, jest największym miastem Wight.

Położenie na Wyspie

Miasto znajduje się nieco na północ od centrum wyspy. Ważny ośrodek komunikacyjny Wyspy, siedziba największego dworca autobusowego, z którego odjeżdżają autobusy w kierunkach promienistych do wszystkich ważnych ośrodków wyspy.

Historia

Miasto znane już w okresie panowania rzymskiego, prawdopodobnie pod nazwą Medina. Znaleziono w tym miejscu dwie wille rzymskie; jedna z nich, wykopana i odbudowana, dostępna jest dla publiczności. Niewiele wiadomo i dalszych losach miasta; w roku 1377 padło łupem Francuzów i większa jego część została zniszczona podczas próby zdobycia zamku Carisbrooke Castle. Od r. 1608 miasto funkcjonuje na prawach gminy.

Varia

Miasto znane jest jako ośrodek więziennictwa; znajdują się tu trzy zakłady karne, wśród nich Parkhurst, w którym trzymano najgroźniejszych więźniów Wielkiej Brytanii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki