FANDOM

Disambig.svg Ten artykuł dotyczy miasta w hrabstwie Tyne and Wear. Zobacz też: Newcastle.
Side - Tyne Bridge.jpg

Ulica Side przy moście nad Tyne

Tyne Bridge - Newcastle Upon Tyne - England - 2004-08-14.jpg

Most nad rzekąe nad Tyne

Newcastle upon Tyne (łac. Pons Aeli) - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii nad rzeką Tyne, w pobliżu jej ujścia do Morza Północnego w hrabstwie metropolitalnym Tyne and Wear. Populacja miasta wynosiła 113 44 mieszkańców (dane na r. 2001). Posiada status city. Jest miastem partnerskim Zabrza.

Historia

na terenie obecnego miasta istnieją ślady osadnictwa z okresu przedrzymskiego. Za panowania Rzymian istniał w tym miejscu fort Pons Aelius i most przez rzekę Tyne. Miasto dało nazwę cesarzowi rzymskiemu Adrianowi, który założył je w II wieku n.e. Po opuszczeniu Anglii przez Rzymian w r. 410 Newcastle stał się częścią anglo-saksońskiego królestwa Northumbria. Miasto stawiło odpór Duńczykom, przy czym zostało zdewastowane, a następnie długo broniło się przed najazdem wojsk Wilhelma Zdobywcy. W średniowieczu pełniło role obronną dla północnej Anglii. W XVIII wieku było czwartym ośrodkiem drukarstwa w kraju, po Londynie, Oksfordzie i Cambridge oraz siedziba Towarzystwa Literackiego i Filozoficznego, powstałego w r. 1793 - za jego sprawą miasto było jednym z centrów angielskiego oświecenia. Największy rozwój przypadł na okres rewolucji przemysłowej z uwagi na złoża węgla kamiennego. Miasto stało się wiodącym ośrodkiem przemysłowym i inżynieryjnym; tu powstała m. in. pierwsza turbina parowa, tu zaczęto produkować elektryczne żarówki w zakładach Swana.

Gospodarka

Do niedawna miasto przemysłowe, z silnie rozwiniętym przemysłem stocznuiowym i wydobywczym. Po upadku sektora przemysłowego władze miasta sukcesywnie starają się rewitalizować opuszczone obszary. Byłe fabryki zamieniane są na mieszkania oraz obiekty kulturalne. Zakładem przynoszącym największe zyski, jest nowoczesne centrum handlowe Metro Centre w Gateshead.

Varia

  • W języku angielskim istnieje zwrot carry coal to Newcastle (wozić węgiel do Newcastle) będący odpowiednikiem polskich powiedzeń "wozić drzewo do lasu" i "wozić samowary do Tuły"[1].
  • Miejscowy dialekt zwany Geordie uważany jest za najbardziej odbiegający od standardowego języka angielskiego[2] i najmniej zrozumiały dla cudzoziemców.

Przypisy

  1. The Phrase Finder
  2. North East dialect origins and the meaning of 'Geordie'

Więcej z Fandomu

Losowa wiki