FANDOM

Morcel.png

Zakres Morza Celtyckiego

Morze Celtyckie (ang. Celtic Sea, irl. An Mhuir Cheilteach, wal. Y Môr Celtaidd, korn. An Mor Keltek) – wyodrębnione przez niektórych geografów morze w północno-wschodniej części Oceanu Atlantyckiego, pomiędzy Irlandią a Półwyspem Kornwalijskim. Przez wielu nieuznawane jako odrębne morze, stworzone niejako sztucznie na pocz. XX w. dla potrzeb gospodarki i geografii..

Położenie

Morze Celtyckie jest połączone z Morzem Irlandzkim przez Kanał Świętego Jerzego. Powierzchnia 45 tys. km², obejmuje całym swym obszarem szelf kontynentalny, którego granice wyznaczają południowy i zachodni zakres morza. Północny i wschodni stanowią południowa Irlandia, Kornwalia, Walia i Bretania. Granice przyjęto w roku 1974 dla potrzeb Royal Navy. Głębokość do 128 metrów. Charakteryzuje się wysokimi pływami morskimi, do 14,4 m w Kanale Bristolskim. Rozwinięta żegluga i rybołówstwo.

Nazwa

Zaproponowana w roku 1921 przez E. W Holta na kongresie rybołówstwa Wielkiej Brytanii i Anglii, miała oddać związek akwenu z krainami celtyckimi, które stanowią jego granicę. Nazwa została szeroko zaakceptowana dopiero w II połowie XX wieku - w brytyjskich atlasach istnieje od roku 1963.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki