FANDOM

EnglandMerseyside.png
Seaforth Docks.jpg

Doki Liverpoolu

Merseyside (czyt. /ˈmɜːzisaɪd/)- hrabstwo metropolitarne położone na zachodnim wybrzeżu środkowej Anglii. Stolicą i największym miastem tego hrabstwa jest Liverpool. Hrabstwo zamieszkuje 1 365 tys. osób (dane z r. 2001) na powierzchni 945 km². Nazwa hrabstwa pochodzi od rzeki Mersey.

Położenie

Hrabstwo graniczy od północy z Lancashire, od wschodu z hrabstwem Greater Manchester a od południa z Cheshire. Zachodnią, naturalną granicę hrabstwa stanowi Morze Irlandzkie. Hrabstwo dzieli na dwie części estuarium rzeki Mersey; wschodnia część hrabstwa leży na Półwyspie Wirral. Na hrabstwo składa się sześć gmin: Birkenhead, Wallasey, Liverpool, Bootle, Southport i St Helens.

Historia

W 1958 na mocy ustawy o samorządzie terytorialnym Merseyside zostało uznane za obszar specjalnego znaczenia (ang]. special review. Istniały projekty wprowadzenia hrabstwa metropolitarnego oparte na raporcie Redcliffe'a i Mauda, podważającym administrowania oddzielnie organizmów miejskich i wiejskich, lecz po wygraniu wyborów przez torysów, zostały odrzucone a plany wprowadzone w życie dopiero w latach siedemdziesiątych. Dalsze zmiany nastąpiły w roku 1974, kiedy wprowadzono w życie ustawę w roku 1972 o nowym podziale administracyjnym, konstytuującą powstanie nowego hrabstwa metropolitarnego. Wtedy też po raz pierwszy użyto słowa Merseyside. W roku 1986 gabinet Margaret Thatcher zlikwidował radę hrabstwa, gminom nadał status samodzielnych jednostek administracyjnych, choć hrabstwo zachowano jako hrabstwo ceremonialne.

Gospodarka

W roku 2003 przyrost brutto hrabstwa wyniósł 16 173 mln funtów, z czego 12 701 mln przypada na sektor usług, 3 432 mln na przemysł i 39 mln na rolnictwo.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki