FANDOM

Llanfair-PG.jpg

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch – miejscowość w północno-zachodniej Walii na wyspie Anglesey, niedaleko Holyhead. Zamieszkana przez 3000 mieszkańców, popularność zawdzięcza długiej nazwie.

Nazwa

Nazwa miejscowości liczy 58 liter i jest najdłuższą zarejestrowaną nazwą administracyjną w Wielkiej Brytanii, najdłuższą istniejącą nazwą miejscowości, i trzecią pod względem długości nazwą geograficzną na świecie. W tłumaczeniu z walijskiego oznacza: Kościół Świętej Marii w dziupli białej leszczyny przy wartkim wirze wodnym oraz Kościół Świętego Tysilio przy czerwonej jaskini.

Dla ułatwienia nazwa często skracana jest do Llanfairpwll lub Llanfair P. G., co odróżnia ją od licznych walijskich miejscowości nazwanych Llanfair. Nazwa postała w XIX w., była dziełem miejscowego nauczyciela,który liczył na rozpropagowanie miejscowości na popularnej linii kolejowej Londyn – Holyhead. W XX wieku miejscowość stała się obiektem wycieczek.

Nazwa w kulturze

W Walii popularny jest dowcip:

– Halo! Tu Informacja Kolejowa. Czym mogę służyć?
– Dzień dobry. Chciałbym zasięgnąć informacji na temat pociągu ze stacji Londyn Euston do Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch...
– Przepraszam, czy może Pan przeliterować?
– Proszę uprzejmie: E-U-S-T-O-N.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki