FANDOM

Lizard point cornwall

Lizard Point

Lizard, korn. Lysardh – półwysep w Anglii w Kornwalii, zawierający najbardziej na południe położony punkt lądu stałego Kornwalii i Wielkiej Brytanii (Przylądek Lizard Point - 49° 57' 32'' N, 5° 12' 23'' W). Wymiary półwyspu ok. 23 km na 23 km. Półwysep, zwłaszcza w okolicy przylądka, otoczony jest groźnymi dla żeglugi skałami podwodnymi stąd też przydomek "cmentarzysko statków" (graveyard of ships. Zbudowany ze skał, głównie serpentynu. Istnieją dowody, że półwysep był zamieszkany już od epoki żelaza. Pojawia się w starożytnych zapisach greckich i łacińskich pod nazwą "Pretani".

Historia

W roku 1497 w miejscowości St Keverne na półwyspie rozpoczęło się powstanie kornwalijskie, wszczęte przez szewca Michała Józefa. Powstańcy protestowali przeciw wysokim podatkom nałożonym przez króla Henryka VII aby pokryć straty po wojnie ze Szkocją. W XVIII w. półwysep był jednym z miejsc najczęściej wykorzystywanych przez przemytników do nielegalnego przewożenia nieoclonych towarów z Europy, w szczególności alkoholu.

W roku 1900 Guglielmo Marconi zbudował na półwyspie radiostacje do nawiązania łączności ze statkami. Udało mu się nawiązać łączność na odległość 299 km, z Wyspą Wight - punkt The Needles. Rok później, również z półwyspu, Marconi wysłał radiowy sygnał do Ameryki. Podczas II wojny światowej na półwyspie stacjonowała baza lotnicza RAF.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki