FANDOM

LichCathedral4

Katedra w Lichfield

800px-Tudorcafe

Kawiarnia Tudor Cafe. Budynek z r. 1510

Lichfield - miasto w zachodniej Anglii w hrabstwie Staffordshire położone 25 km na północ od Birmingham i ok. 200 km na północny zachód od Londynu. Jest miastem o statusie city, ośrodkiem katedralnym o znaczeniu w świecie religijnym. Według stanu na rok 2008 Lichfield zamieszkuje 31 000 osób. Jest miejscem urodzenia Samuela Johnsona, autora pierwszego oficjalnego słownika języka angielskiego.

Historia

Pięć kilometrów na południe od obecnego miasta istniała rzymska wieś o nazwie Letocetum ( pol. "z szarego drewna"), od której wywodzi się nazwę Lichfield. Legenda mówi, że w roku 300 miasto było miejscem męczeńskiej śmierci tysiąca chrześcijan poległych z rąk Rzymian, a nazwa może oznaczać "pole śmierci". Historia miasta we wczesnym średniowieczu jest mało poznana; Lichfield znalazł się na liście 28 miast angielskich w r. 833 w Historia Britonum. Pierwsza oficjalna wzmianka o mieście pochodzi z r. 669. W katedrze byli chowani królowie Mercji, co nadało prestiżu miastu. W r. 786 papież Adrian I na prośbę króla Mercji nadał miastu godność arcybiskupią, ale w r. 803 arcybiskupstwo zostało przeniesione do Canterbury i straciło na znaczeniu, dodatkowo strawione pożarem w r. 1291, z którego ocalała prawie wyłącznie katedra. W średniowieczu miasto miało dwóch posłów do parlamentu - aż do r. 1887. Do czasów reformacji miasto było centrum pielgrzymkowym po czym straciło na ważności, dodatkowo miasto w roku 1593 nawiedziła zaraza, powodując śmierć trzeciej części populacji. W XVIII w. miasto odzyskało znaczenie jako stacja przesiadkowa dla dyliżansów na drodze z Anglii do Irlandii, która podupadła po wprowadzeniu pociągów. . Do końca XIX w. Lichfield był ośrodkiem browarnictwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki