FANDOM

Leeds panorama

Centrum Leeds

Leeds – miasto w północnej Anglii, w hrabstwie West Yorkshire, położone u podnóża Gór Pennińskich, nad rzeką Aire. Miasto ma połączenia poprzez kanały z portami zachodniego wybrzeża np. Liverpool (kanał Kanał Leeds-Liverpool otwarty w 1816 roku), a poprzez rzeki z zatoką Humber. Wg danych z 2001 roku w samym mieście zamieszkuje 429 242 osób, a w całym zespole 716 513 osób.

Leeds jest ważnym centrum kulturalnym, naukowym i rozrywkowym. Ma tu siedzibę West Yorkshire Playhouse, na tutejszych uniwersytetach (m. in. Leeds University (1831) i Leeds Metropolitan University) studiuje ponad 70 000 osób. Siedziba klubu Premier League.

Historia

Miasto o korzeniach celtyckich; wzmiankowane w Domesday Book pod nazwą Ledes. W średniowieczu miasto było centrum targowym i rolniczym, pierwsze przywileje uzyskało w r. 1207. W czasach dynastii Tudor było miastem o profilu rzemieślniczym, z nastawieniem na wyroby z wełny i handlem z Europą. W XVIII wieku liczna ludności wzrosła trzykrotnie, z 10 000 do 30 000 pod koniec wieku. W tym okresie przez Leeds przechodziła prawie połowa angielskiego eksportu. największy rozwój miasto zanotowało w okresie rewolucji przemysłowej, gdy liczba ludności wzrosła do 150 000. W tym okresie Leeds uzyskał prawa miejskie (1893). Wybudowanie kolei (1848) spowodowało m. in rozwój przemysłu maszynowego, silnikowego oraz dziedzin opartych na tekstyliach - głównie z powodu ułatwionego dostępu do węgla.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki