FANDOM

400px-Peterborough.Chronicle.firstpage

Kronika Peterborough

Kronika anglosaska (ang. Anglo-Saxon Chronicle) – zbiór roczników przedstawiających dzieje anglosaskiej Brytanii, skompilowany pod koniec IX wieku najprawdopodobniej w królestwie Wesseksu pod panowaniem króla Alfreda Wielkiego. Tekst oryginalnej kompilacji nie zachował się - istnieje jednak 9 manuskryptów z różnych klasztorów angielskich, gdzie tekst podstawowy był uzupełniany o późniejsze wydarzenia. Ostatnie uaktualnienie pochodzi z roku 1154].

Manuskrypty

Przetrwało 9 manuskryptów, nie wszystkie jednakowej wartości historycznej i żaden w wersji oryginalnej. najstarszy pochodzi prawdopodobnie z okresu panowania Alfreda Wielkiego a najmłodsza to kronika opactwa w Peterborough, zawierająca wpisy po pożarze opactwa w roku 1116. Prawie wszystkie tomy kronik utrzymane są w formie annałów, uporządkowane według lat. Nazwa Kronika anglosaska obejmuje wszystkie te manuskrypty. W porównaniu z innymi średniowiecznymi źródłami pisanymi, kroniki są oceniane jako nie bardzo obiektywne, a skryptorzy nie stronili od pomijania informacji, podawania danych z jednego źródła bądź niezweryfikowanych. Niektóre kroniki posiadają również dane wewnętrznie sprzeczne. Niemniej kronika jest jedynym tak obszernym źródłem pisanym z okresu między upadkiem panowania Rzymian a podbojem Normanów.

Lista kronik

  • The Parker Chronicle (zwana też The Winchester Chronicle)
  • The Abingdon Chronicle I
  • The Abingdon Chronicle II
  • The Worcester Chronicle
  • The Laud Chronicle (znana także również jako The Peterborough Chronicle)
  • The Bilingual Canterbury Epitome
  • Cottonian Fragment
  • The Worcester Chronicle (kopia)
  • An Easter Table Chronicle

Więcej z Fandomu

Losowa wiki