FANDOM

Disambig Ten artykuł dotyczy miasta o potocznej nazwie Hull. Zobacz też: Hull.
Hujj

Centrum Hull

Kingston upon Hull (potoczna nazwa Hull) – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii (Anglia), w estuarium Humber i rzeką Hull w hrabstwie East Riding of Yorkshire. Miasto zamieszkuje 257 tys. osób (dane na r. 2001) i posiada status city czyli miasta katedralnego. W II połowie XX w. miasto było największym centrum przestępczości i upadku norm społecznych w Wielkiej Brytanii[1].

Historia

Miasto rozwinęło się jako port w estuarium Humber; slady osadnictwa w tym rejonie prowadzą do epoki neolitu. Pierwsze przywileje uzyskało w r. 1293 z rąk króla Edwarda I, który nadał mu nazwę King's town upon Hull; edykt przetrwał w formie pisanej aż do dziś. Podczas wojny o niepodległość Szkocji Hull był portem dla wojsk angielskich; podczas angielskiej wojny domowej zlokalizowano tu arsenał. Podczas II wojny światowej miasto zostało zniszczone w 95 procentach przez Niemców.

Varia

  • W książce Crap Towns (pol. "Miasta do dupy") opisującej 50 najgorszych miast Anglii, Hull znajduje się na pierwszym miejscu, określone jako "miasto śmierci"[2].
  • Jako jedyne, miasto miało niezależny system telefonii i szare budki telefoniczne (w całej reszcie Wielkiej Brytanii poza Wyspą Man są czerwone).

Przypisy

  1. Our Changing City
  2. Jordison, Sam; Dan Kieran (October 2003). Crap Towns: The 50 Worst Places To Live In The UK. Boxtree. ISBN 0-7522-1582-5

Więcej z Fandomu

Losowa wiki