Fandom

Wielka Brytania

Język szkocki gaelicki

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
ScotlandGaelic2001.gif

Występowanie języka szkockiego gaelickiego

Język szkocki gaelicki, Gàidhlig (ang. Scots Gaelic) - język celtycki z grupy goidelskiej. Posługuje się nim około 58 tys. osób (2001) zamieszkujących północno-zachodnią Szkocję i archipelag Hebrydów. Jest uznany jako język urzędowy na Hebrydach Zewnętrznych. W języku szkockim nadaje Telewizja Alba, rozgłośnia BBC Radio nan Gàidheal jak też kilka rozgłośni komercyjnych.

Język gaelicki wywodzi się bezpośrednio z języka iryjskiego (irlandzkiego). Był dominującym językiem Szkocji między X a XII w., później rolę języka ogólnoszkockiego przejął język szkocki lallans (lowland scots).

Sytuacja języka

Od II połowy XIX w. liczba mówiących językiem gaelickim systematycznie spadała - od ok. 250 tys. w 1901 do ok. 81 tys. w 1961. Dopiero w 1971 odnotowany został nieznaczny wzrost (o 8 tys. osób). W ostatnim dwudziestoleciu tendencja ta utrzymuje się, co jest wynikiem mody na uczenie się języka gaelickiego wśród części Szkotów. W 1972 w miejscowości Sabhal Mór Ostaig na wyspie Skye rozpoczął działalność gaelicki college. Jednak żadna gmina nie ma współczynnika mówiących tym językiem powyżej 75 procent.

Obecnie językiem gaelickim mówi 58 632 osób, czyli 1.2 proc. populacji powyżej trzeciego roku życia (dane ze spisu powszechnego 2001), zatem kilka procent ludności, głównie z terenów północno-zachodniego wybrzeża oraz przede wszystkim Hebrydów Zewnętrznych, na których posługuje się nim ponad 70% mieszkańców (jest to obszar o największym procencie ludności celtyckojęzycznej na Wyspach Brytyjskich).

Alfabet szkocki

Język szkocki gaelicki zapisywany jest alfabetem łacińskim.

Używa się tylko osiemnastu liter - a, b, c, d, e, f, g, h, i, l, m, n, o, p, r, s, t, u. Litery oznaczające samogłoski mogą mieć znak długości: à, è, ì, ò, ù. Literą h oznacza się lenicję (osłabienie) spółgłoski inicjalnej.

Gramatyka

Język szkocki gaelicki jest językiem z grupy celtyckiej, posiadającym wszystkie zasadnicze cechy grupy. Jest językiem pozycyjno - fleksyjnym, z czteroma przypadkami.Pod względem szyku zalicza się do grupy VSO (orzeczenie-podmiot-dopełnienie). Czasowniki nieregularne mogą przyjmować różne formy w pozycji twierdzącej i przeczącej. Cechą rzeczownika jest rodzaj - męski lub żeński.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki