FANDOM

Irlan

występowanie języka irlandzkiego

Język irlandzki, język iryjski (Gaeilge) – język z grupy goidelskiej języków celtyckich. Język narodowy Irlandczyków; język urzędowy Irlandii (obok angielskiego). Około 1,6 miliona anglojęzycznych mieszkańców Irlandii posiada jakąkolwiek znajomość swojego języka narodowego, wyniesioną głównie ze szkoły. Na co dzień jako języka komunikachi używa go ok. 480 tysięcy osób, głównie w północno-zachodnich regionach kraju. W Irlandii Północnej marginalny, uznany oficjalnie za język mniejszości narodowej. Do wczesnych lat siedemdziesiątych nieuznawany przez żadną z partii rządzących. Do zapisu języka służą alfabety łaciński i gaelicki.

Status języka

Irlandzki jest dziś językiem powszechnie nauczanym w szkołach, a spora część Irlandczyków deklaruje, że potrafi się nim do pewnego stopnia posługiwać. Ponadto istnieje szereg programów telewizyjnych i radiowych w języku irlandzkim, ukazują w nim też książki i czasopisma.

Po latach marginalizacji języka dopiero w ostatnich kilku latach irlandzcy politycy zaczęli wdrażać programy na rzecz zachowania i rozwoju języka irlandzkiego. Obecnie zaliczenie testu ze znajomości języka irlandzkiego konieczne jest m.in. przy ubieganiu się o pracę w policji, szkole, czy przy egzaminach wstępnych na część uniwersytetów (w Dublinie i Galway).

19 grudnia 2006 rząd irlandzki przyjął 13-punktową strategię, która ma w ciągu 20 lat uczynić Irlandię krajem całkowicie dwujęzycznym.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki