Fandom

Wielka Brytania

Ipswich

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ipswich Ancient House.jpg

Zabytkowy dom ze sztukaterią roślinną

Spring rd viaduct 10s07.JPG

Wiadukt w mieście

Ipswich (wym. /ˈɪpswɪtʃ/) – miasto we wschodniej Anglii, w hrabstwie Suffolk, położone przy ujściu rzeki Orwell do [[Morze Północne|Morza Północnego, przy granicy z hrabstwem Essex. Centrum administracyjne hrabstwa. W r. 2001 miasto zamieszkiwało 138n 718 mieszkańców. Jest jednym z najstarszych miast Anglii[1], w przeszłości port hanzeatycki.

Historia

Ślady pierwszego osadnictwa odkryte na terenie miasta pochodzą z epoki kamiennej. W sąsiedztwie osady, w mieście Felixstowe Rzymianie wybudowali fort, a na wzgórzu zamkowym Castle Hill willę. Około 700 r.n.e. w Ipswich osiedlili się fryzyjscy garncarze i dostarczali stąd swoje wyroby na teren całej Anglii.

Po najeździe w r. 869 Ipswich znalazło się pod rządami Wikingów. Otoczyli oni miasto wałami ziemnymi aby zabezpieczyć miasto przed odbiciem przez wypędzonych stąd Anglików. Król Edgar I udzielił miastu w roku 970 przywileju otwarcia mennicy, która funkcjonowała tu do czasu panowania króla Jana bez Ziemi, który nadał Ipswich prawa miejskie w 1200 roku. Miasto pojawia się w Domesday Book z r. 1086. W tym okresie cztery zakony wybudowały tu pięć świątyń. Było też tu kilka szpitali, łącznie ze szpitalem Marii Magdaleny dla trędowatych, ufundowanym jeszcze przed 1199 rokiem. Miasto żywiołowo rozwijało się w okresie średniowiecza, szczególnie po wejściu do Hanzy.

W roku 1380 Geoffrey Chaucer sparodiował handlarzy z Ipswich w swoich Opowieściach kanterberyjskich. Urodzony i żyjący w Ipswich kardynał Thomas Wolsey założył tu w roku 1528 kolegium, obecnie znane pod nazwą Ipswich School. W latach 1611-1634 Ipswich był portem startowym dla osadników udających się do Nowej Anglii.

W XIX stuleciu odkryto tu koprolity, uruchomiono ich wydobycie i przetwórstwo. Ipswich był w przeszłości i cały czas jest ważnym portem przeładunkowym.

Varia

  • Miasto posiada jeden z najstarszych zawodowych klubów piłkarskich Ipswich Town, powstali w r. 1878. Z miasta pochodzą również trenerzy sir Alf Ramsey i sir Bobby Robson.
  • W r. 2006 mieście miało miejsce pięć zabójstw prostytutek dokonanych przez tego samego masowego mordercę, Stevena Geralda Jamesa Wrighta[2].

Przypisy

  1. The Oldest towns
  2. Third prostitute 'was strangled'

Więcej z Fandomu

Losowa wiki