Fandom

Wielka Brytania

Herefordshire

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
EnglandHerefordshire.png
Hereford bull large.jpg

Byk rasy Herefordshire

Herefordshire (wym. /ˈhɛəfədʃə/) - hrabstwo ceremonialne i zarazem samodzielna jednostka administracyjna w zachodniej Anglii przy granicy z Walią. Ośrodkiem administracyjnym i zarazem największą miejscowością jest Hereford. Populacja hrabstwa wynosi 178 000 osób a powierzchnia 2 180 km². Hrabstwo jest jednym z najmniej zaludnionych w Anglii, o typowo wiejskim charakterze.

Położenie

Hrabstwo graniczy od północy z hrabstwem Shropshire, od wschodu z Worcestershire, od południowego wschodu z Gloucestershire a od zachodu z Walią. Oprócz Hereford inne ważne ośrodki miejskie hrabstwa to Leominster, Ledbury, Ross-on-Wye, Kington i Bromyard.

Historia

Było jednym z hrabstw Athelstanu (w latach 895 - 939)i wzmiankuje je kronika anglosaska z r. 1051. Zalicza się je do 39 historycznych hrabstw Anglii, powstałych w okresie panowanie Wilhelma Zdobywcy. W Domesday Book wymienione są niektóre miejscowości walijskiego hrabstwa Powys jako należące do Herefordshire. Granice z walią ustabilizowały się w r. 1535, kiedy to spora część terytorium należącego dotychczas do Walii włączono w skład hrabstwa. Hrabstwo było miejscem kilku bitew w Wojnie Róż.

Gospodarka

W roku 2003 przyrost brutto hrabstwa wyniósł 2 216 mln funtów, z czego 1 323 mln przypada na sektor usług, 708 mln na przemysł i 185 mln na rolnictwo. Jest to hrabstwo o profilu rolniczym z przewagą ziemniaków, uprawą sadowniczą i produkcją cydru. Z innych owoców uprawia się truskawki. Hrabstwo posiada własną rasę bydła Hereford, uprawianą obecnie na całym świecie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki