FANDOM

527957377 dc74dcfabb

Centrum miasta

Henley-on-Thames - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Oxfordshire, położone na północnym brzegu Tamizy, ok. 16 km na północny wschód od Reading, w południowo - wschodnim narożniku hrabstwa w pobliżu granicy z Berkshire i Buckinghamshire. Populacja miasta wynosi 10 646 mieszkańców (według stanu na r. 2001). W mieście odbywają się królewskie regaty wioślarskie.

Historia

Pierwsza wzmianka o mieście pochodzi z roku 1179 jako miejsce, które król Henryk II kupił, aby stawiać tu domy. Miejscowy kościół wymieniono po raz pierwszy w r. 1204 a miasto uzyskało status handlowego w r. 1269, kiedy to otrzymało przywilej organizowania targu w czwartki. Król Henryk VI przyznał prawo organizacji targu w Boże Ciało. W XVI w. miasto rozszerzyło swoje granice do zachodniego brzegu Tamizy. Podczas angielskiej wojny domowej miasto ucierpiało od obu stron konfliktu. W XVII i XVIII w. było ośrodkiem wyrobu szkła, słodu, jak również ośrodkiem handlu kukurydzą i wełną.

Regaty

w Henley odbywają się corocznie królewskie regaty letnie w wioślarstwie, rozegrane po raz pierwszy w roku 1839, a od r. 1851, gdy książę Albert objął patronat nad imprezą, mające status królewskich. Wyścigi odbywają się na naturalnie prostym fragmencie rzeki. Również w Henley mają miejsce tradycyjne wielkanocne regaty uniwersyteckie Oksford - Cambridge.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki