FANDOM

Hemel55605.jpg

Centrum Hemel Hempstead

Hemel Marlowes 2006.JPG

Centrum handlowe Hemel Hempstead

Hemel Hempstead - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Hertfordshire, położone na zachodzie hrabstwa, 43 kilometry od centrum Londynu, przy linii kolejowej łączącej Londyn i Midlands, autostradzie M1 i drodze krajowej A41. W roku 2001 miasto liczyło 81 143 mieszkańców.

Nazwa

Osada za czasów anglo-saksońskich nazywała się Henamsted lub Hean Hempsted; w Domesday Book pojawia się nazwa Hamelamesede, przekształcona następnie w Hemel Amstede a następnie w Hamelhamsted. Prawdopodobnie pierwszy człon pochodzi od nazwiska właściciela ziemskiego, może też znaczyć "pękniętą wieś". Przed wojną potocznie nazywane Hempstead, obecnie obiegową nazwa jest Hemel. Przypuszcza się, że holenderskie nazwy Haamstede i Heemstede mają ten sam źródłosłów. Równoległa teoria mówi, iż nazwa jest imieniem i nazwiskiem kuzyna Henryka VIII, który miał nazywać się Hamel Hampstead.

Historia

O obecności rzymian świadczą pozostałości willi rzymskiej. Pierwsza historycznie wzmianka o mieście pochodzi z grantu ziemskiego króla Esseksu z r. 705. W r. 1086 Domesday Book odnotowała 100 mieszkańców. Tereny miasta miały w średniowieczu wielu właścicieli, łącznie z Tomaszem Beckettem. Król Henryk VIII nadał miastu przywilej czwartkowych targów i jarmarku w Boże Ciało. Jako że Hemel leżał na najkrótszej drodze miedzy Londynem a Midlands, miasto zarabiało na rogatce, pobierając cło i myto za przewóz towarów. Po II wojnie światowej wybudowano tu nowy ośrodek miejski, zgodnie z rządowym planem New Towns, mającym za zadanie m. in. odciążyć centrum Londynu. W latach 60 przeprowadzono na wschód od miasta autostradę M1, co dodatkowo przyczyniło się do jego rozwoju.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki