Fandom

Wielka Brytania

Hebrydy

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Hebrydy.png

Hebrydy (ang. Hebrides, Western Isles, gael. Innse Gall) - archipelag ok. 500 wysp na Oceanie Atlantyckim, wzdłuż północno-zachodnich wybrzeży Szkocji. Hebrydy należą do Wielkiej Brytanii. Główna miejscowość wysp to Stornoway. Wyspy zajmują powierzchnię 7555 km², a zamieszkuje je 29 tys. ludzi (1994). Wyspy są ośrodkiem największego zagęszczenia ludności posługującej się językiem szkockim gaelickim.

Nazwa

Nazw2a Hebrydy powstała z błędnej pisowni łacińskiej nazwy Hebudes. taką nazwę spotyka się u Soliniusza. W piśmiennictwie starogreckim wyspy występują jako Αἱβοῦδαι. Za czasów inwazji Wikingów wyspy nieco przekornie zwane były Norðreyjar - Wyspami Południowymi, jako przeciwieństwo dla Orkad.

Geografia

Hebrydy dzielą się na Hebrydy Zewnętrzne (Outer Hebrides) (m. in. wyspy Lewis i Harris, North Uist, South Uist i Saint Kilda) i Hebrydy Wewnętrzne (Inner Hebrides) (m. in. wyspy Skye, Mull, Iona, Islay, Jura). Te grupy wysp rozdzielone są Morzem Szkockim, Morzem Hebrydzkim i kanałem Minch. Wyspy mają charakter górzysty. Na Hebrydach rozwinęło się rybołówstwo, hodowla owiec i bydła, a także drobny przemysł tkacki.

Historia

Pierwsze ślady ludzkiej bytności na Hebrydach pochodzą z z ery mezolitu ( 8500 - 8250 p.n.e); osadnictwo łączy się z łagodnym klimatem. Na wyspach odkryto ślady osadnictwa ze wszystkich epok prehistorycznych. Wyspy w I tysiącleciu zasiedlone przez Celtów. Na wyspie Iona od 563 r. klasztor stał się ważnym ośrodkiem monastycyzmu celtyckiego, skąd prowadzono christianizację Piktów i Nortumbrii. W VIII w. rozpoczęły się najazdy norweskich wikingów. Od IX w. wyspy znalazły się pod panowaniem Normanów. W 1266 r. zostały włączone do Szkocji. W czasach nowożytnych Hebrydy, położone poza obszarem niszczonym przez wojny oraz dzięki pomyślnie rozwijającej się tu uprawie ziemniaków, stanowiły region stabilizacji gospodarczej i społecznej. W XIX i XX w. dość znaczna emigracja gospodarcza do Australii i Kanady.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki