FANDOM

Halifax Town Hall

Ratusz w Halifax

Halifax - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie West Yorkshire, położone nad rzeką Hebble w południowej części Gór Pennińskich, w odległości ok. 40 kilometrów na południowy zachód od Leeds i 105 km od Liverpoolu.. W roku 2001 liczyło 82 086 mieszkańców. Od XV r. znane było w Europie jako ośrodek przerobu wełny. Obecnie nazwa miasta jest zawarta w nazwie jednego z największych banków brytyjskich.

Nazwa

Nazwa miejscowości, według etymologii ludowej, pochodzi od zniekształcenia staroangielskich słów holy i face i jest częścią legendy o rzekomym spaleniu głowy Jana Chrzciciela po egzekucji. Najstarsze zapisy nazwy prHaliflaxzedstawiają ją w wersji Haliflax oznaczającej prawdopodobnie "święte pole".

Historia

Istniejący w mieście najstarszy kościół już od XII wieku nosił imie Jana Chrzciciela. Pierwszym organistą w tym kościele był William Herschel znany z odkrycia planety Uran. W halifax powstał prawdopodobnie prototyp gilotyny, znany pod nazwą Halifax Gibbet, używany w połowie XVII w. do ścinania głów przestępcom. Replika urządzenia do dziś istnieje i prezentowana jest na ulicy Gibbet Street.

Gospodarka

Halifax jest miastem znanym w Wielkiej Brytanii z produkcji słodyczy, zwłaszcza toffi; pierwszy sklep otworzył John MacIntosh z żoną w r. 1890. Firma istnieje aż do dziś , choć w r. 1998 została przejęta przez koncern Nestle. W historii miasto było osrodkiem produkcji wyrobów z wełny, dywanów a także piwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki