Fandom

Wielka Brytania

Greater Manchester

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
EnglandGreaterManchester.png
Greater Manchester aerial photograph.jpg

Panorama Greater Manchester z samolotu

Greater Manchester (Wielki Manchester) - hrabstwo metropolitarne w północno-zachodniej Anglii, składające się z dziesięciu dystryktów metropolitarnych. Hrabstwo zamieszkuje 2 560 tys. osób na powierzchni 1 997 km². Ośrodkiem administracyjnym hrabstwa jest Manchester. Jest to trzeci najbardziej zaludniony obszar zurbanizowany w Wielkiej Brytanii.

Położenie

Hrabstwo graniczy z Lancashire od północy, West Yorkshire od północnego wschodu, Derbyshire od południowego wschodu, Cheshire od południa i Merseyside od zachodu. Hrabstwo znajduje się w środkowo - zachodniej Anglii. Od wschodu hranice wyznaczają Góry Pennińskie. Przez hrabstwo płyną rzeki Mersey i Tame oraz mniejsze. najwyższym punktem Wielkiego Manchesteru jest Black Chew Head na wysokości 542 m n.p.m. Hrabstwo składa się zarówno z gęsto zaludnionych obszarów wielkomiejskich, jek również przedmieść o rzadkiej zabudowie i terenów wiejskich. Mimo układu typowego dla aglomeracji policentrycznej, obszar ciąży w kierunku Manchesteru.

Historia

Choć hrabstwo w obecnym kształcie powstało 1 kwietnia 1974 toku, historia zamieszkania tych obszarów jest o wiele dłuższa i sięga epoki żelaza. Obszar jest nieopisany w Domesday Book z r. 1086, choć raczej z powodu braku rachmistrzów na tym terenie niż faktycznego jego niezasiedlenia. W średniowieczu znaczna część obecnego hrabstwa leżała w ówczesnym hrabstwie Salfordshire (obecnie Lancashire). Rozwój gospodarczy obszaru wiąże się z tradycją produkcji flaneli i aksamitu. Prawdziwym przełomem dla regionu była rewolucja przemysłowa dzięki zlokalizowaniu tu przemysłu tekstylnego i stworzeniu odpowiedniej infrastruktury. Urbanizacja dotyczyła nie tylko Manchesteru ale również miast satelickich. Nowa konurbacja budowała się (zgodnie z brytyjską regułą) w obrębie hrabstwa, w tym wypadku Lancashire. Na podstawie raportu Redcliffe'a i Mauda, dowodzącego, że bezcelowe i nieopłacalne jest tworzenie jednostek administracyjnych typu miejskiego i wiejskiego, w ramach dużej reformy administracyjnej w r. 1974 powołano hrabstwo metropolitarne Wielki Manchester.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki