FANDOM

Ugl.jpg

Uniwersytet w Glasgow

Glasgow (gael. Glaschu) - największe miasto Szkocji i trzecie pod względem zaludnienia w Wielkiej Brytanii, zamieszkane przez 580 700 osób i ponad 2 miliony w aglomeracji, co stanowi 41 procent ludności Szkocji. Położone jest na centralnej nizinie w jej zachodniej części nad rzeką Clyde. Jest największym ośrodkiem biznesowym kraju, centrum uniwersyteckim. Znane z derbów piłkarskich Celtic Glasgow - Glasgow Rangers, imprezie sportowej z silnymi podtekstami kulturalnymi i religijnymi.

Historia

Miasto rozwinęło się w średniowieczu, było siedzibą jednego z najważniejszych uniwersytetów na wyspie. W XVIII wieku stało się jednym z najważniejszych portów, głównie za sprawą handlu z Ameryką. Byo potentatem w handlu tytoniem. W latach rewolucji przemysłowej osiągnęło status miasta silnie uprzemysłowionego, z dominującym przemysłem stoczniowym. Wtedy to uzyskało status "drugiego miasta imperium" a liczba ludności wzrosła do ponad miliona, co dawało mu czwarte miejsce w Europie po Londynue, Paryżu i Berlinie. 15 października 2008 znany wydawca przewodników turystycznych The Lonely Planet umieścił Glasgow wśród 10 miast na świecie wartych odwiedzenia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki