FANDOM

Disambig Ten artykuł dotyczy miasta w hrabstwie Dorset. Zobacz też: Gillingham (ujednoznacznienie).
Dorset stur mill from bridge

Dolina Blackmore niedaleko Gillingham

Gillingham (czyt. /'gɪlɪŋ(ə)m/) - miasto w Wielkiej Brytanii, w AngliiAnglii w hrabstwie Dorset, na jego północnym krańcu. Położone jest w dolinie Blackmore Valley, nieopodal oddalonego o 12 kilometrów miasta Shaftesbury. Według stanu na r. 2001, miasto liczy ponad 11 tys. mieszkańców.

Nazwa

W Domesday Book z roku 1086 nazwa miejscowości zapisana jest jako Gelingham. W historii pisownia nazwy miasta zmieniała się jeszcze co najmniej pięciokrotnie[1] a jej pochodzenie wywodzi się od nazwy rodu. Nazwę miejscowości czyta się przez /g/ w odróżnieniu od homonimicznej miejscowości w hrabstwie Kent, którą wymawia się przez /dż/.

Historia

W mieście znajduje się tumulus z czasów neolitu, istnieją również dowody na osadnictwo z okresu rzymskiego. miasto ukształtowało się dopiero w okresie saksońskim. W roku 1016 miała tu miejsce bitwa Edmunda II z Wikingami. W średniowieczu Gillingham był terenem polowań królewskich, głównie na jelenie. Miasto zostało spustoszone przez epidemię czarnej śmierci, ocenia się że zmarło tysiąc z 2000 mieszkańców. Długo funkcjonowało jako ośrodek rolniczy; zmieniło swe oblicze dopiero w XIX wieku wraz z wybudowaniem kolei i stało się ośrodkiem przemysłowym.

Przypisy

  1. Gillingham

Więcej z Fandomu

Losowa wiki