Fandom

Wielka Brytania

Durham

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zamek i katedra w Durham
Durham Crown Court and Cathedral.JPG

Katedra

Durham (czyt. /ˈdʌrəm/, lokalnie /ˈdʏrəm/ - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Durham, jest jednocześnie centrum administracyjnym hrabstwa. Posiada status city. Jest siedzibą uniwersytetu oraz więzienia. Miasto w roku 2001 zamieszkiwało 42 939 mieszkańców. W 2005 Durham zdobył tytuł najbardziej ukwieconego miasta Wielkiej Brytanii.

Nazwa

Pochodzi od staroangielskiego słowa dun oznaczającego pagórek i staroindyjskiego holme, które oznacza wyspę. Niektórzy nazwę miasta przypisują Legendzie o krowie Dun i wiejskiej dziewczynie dojącej krowy, która miała prowadzić mnichów przenoszących ciało św. Cuthberta do miasta.

Historia

Dowody archeologiczne wskazują na osadnictwo jeszcze sprzed epoki panowania rzymskiego. Obecne miasto istnieje co najmniej od r. 995 i związana jest z pochówkiem św. Cuthberta. W średniowieczu istniała tu kapliczka świętego, usytuowana za katedrą; do momentu męczeńskiej śmierci Tomasza Becketa było to najważniejsze miejsce kultu religijnego w Anglii. Położenie miasta sprawiło, że zawsze było ono ważnym punktem w wojnach przeciw Szkocji. W mieście zbudowano zamek. W pobliżu miasta rozegrano bitwę pod Nevil Cross, jedną z najsłynniejszych bitew epoki. Podczas angielskiej wojny domowej miasto pozostało lojalne siłom króla. Podczas swego panowania król Karol I przybył do miasta dwukrotnie - raz do katedry, drugim razem miasto było na trasie ucieczki przed siłami Olivera Cromwella. W r. 1720 powstał plan połączenia miasta z Morzem Północnym kanałem przez rzeki Tyne i Team. Plan ostatecznie zarzucono.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki